کسانی که با طراحی قطعات سه بعدی سر و کار دارند، قطعا با SolidWorks هم سر و کار داشتند یا لااقل اسمش رو شنیدند. این نرم افزار یکی از معروف ترین نرم افزارهای طراحی مهندسی به شمار می ره و از سه محیط طراحی اصلی بهره می بره:

Part

که می تونید قطعه ها رو در این محیط طراحی کنید.

Assembly

که می تونید قطعات رو در این محیط مونتاژ کنید.

Drawing

یا محیط نقشه کشی که می تونید نقشه قطعه رو در نماهای دو بعدی ترسیم کنید و یا از یک قطعه 3 بعدی که قبلا طراحی کردید نقشه های دوبعدی نماهای دلخواهتون رو استخراج کنید.

این نرم افزار بعد از سال 2014 فقط به صورت 64 بیت عرضه شده و اگر قصد دارید روی سیستم عامل 32 بیتی از اون استفاده کنید مجبورید که نسخه های 2014 یا پیش از اون رو نصب کنید.

برای یادگیری این نرم افزار آموزشهای خیلی زیادی توی اینترنت می شه پیدا کرد. ما در کاراکیت چند آموزش پایه ای مختلف رو که برای شروع کار با SolidWorks مناسب هستند بررسی کردیم و از بین اونها آموزش دانشگاه مرکزی کالیفرنیا رو با کمی دستکاری و حذف و اضافه به فارسی برگردوندیم و برای راحتی در استفاده، اونها رو به تفکیک موضوع به فرمت PDF تبدیل کردیم.

لازم به ذکر هست که شکلهای داخل فایلهای آموزشی همگی از محیط نرم افزار SolidWorks و هم زمان با ترجمه و بررسی دستورات فایل آموزشی اصلی به صورت مرحله به مرحله تهیه شده تا از صحت آموزش به طور کامل مطمئن باشیم.

فایل مربوط به قسمت Part شامل آموزش Extrude ، Revolve ، Cut ، Chamfer ، Fillet ، Pattern، Mirror ، تعیین رنگ ، زوایای دید و نکات آموزشی مختلف می شه.

فایل مربوط به قسمت Assembly شامل مطالب آموزشی در خصوص قیدها یا Mate، اضافه کردن قطعات پیش ساخته، نقشه انفجاری ، حرکت قطعات و آموزشهای بیشتر در طراحی قطعات هست.

و بالاخره قسمت سوم مربوط به آموزش نقشه کشی یا Drawing هست که در این فایل نحوه ایجاد نقشه از Part آماده، تنظیم ابعاد و مشخصات صفحه، چگونگی اضافه کردن نماهای مختلف به نقشه و اضافه کردن اندازه ها و توضیحات تشریح شده.

امیدواریم این آموزشها در یادگیری نرم افزار SolidWorks براتون سودمند باشه.