Line Interactive UPS

در ادامه مجموعه آموزشهای کوتاه کاراکیت درباره UPS ها امروز یکی دیگه از توپولوژی های رایج رو مورد بررسی قرار می دیم.
منبع تغذیه بدون وقفه یا یو پی اس line interactive که در شکل زیر نمایش داده شده، از رایج ترین طراحی های مورد استفاده در کسب و کارهای کوچک، شبکه و سرورهای اداری محسوب می شه. در این طراحی مبدل برق باتری به برق AC (اینورتر) همیشه به خروجی یو پی اس متصل هست و وقتی که برق ورودی AC نرمال باشه، اینورتر به صورت معکوس شارژ باتری رو فراهم می کنه.

Line Interactive UPS

اما وقتی که برق ورودی دچار مشکل شد، کلید انتقال باز و برق از باتری به خروجی UPS جریان پیدا می کنه. با توجه به اینکه در این طراحی اینورتر همیشه روشن و به خروجی متصل هست، در مقایسه با UPS مدل standby فیلترینگ اضافی فراهم شده و نواسانات گذرای کلیدزنی کاهش پیدا کرده.

به علاوه، یو پی اس line interactive معمولا شامل یک ترانسفورماتور tap-changing هست. با تغییرات ولتاژ ورودی این ترانسفورماتور با تغییر دادن ضریب تقویت یا تضعیف باعث تنظیم ولتاژ می شه. وقتی که کاهش ولتاژ وجود داشته باشه، تنظیم ولتاژ یک ویژگی مهم محسوب می شه، در غیر این صورت ولتاژ پایین در یوپی اس به باتری منتقل و درنهایت باعث خاموش شدن مصرف کننده می شه.

این استفاده مکرر از باتری می تونه باعث خرابی زودتر ازموعد باتری بشه. با این وجود، می شه اینورتر رو به گونه ای طراحی کرد که هنگامی که باتری قطع شد به برق اجازه بده که ازمسیر AC به خروجی بره و به طور موثر دو مسیر مستقل برق رو فراهم کنه.

در مجموع راندمان بالا ، قیمت پایین ، ضریب اطمینان بالا و توانایی اصلاح ولتاژ نامناسب ورودی ، این طراحی رو در توان های 1.5KVA تا 5KVA نسبت به سایر طراحی ها متداول تر کرده .