راه های مختلفی برای تولید اعداد تصادفی در پایتون با استفاده از ماژول تصادفی داخلی وجود دارد. در اینجا برخی از رایج ترین روش ها آورده شده است:

random.random()

یک عدد اعشاری تصادفی بین 0.0 و 1.0 برمی گرداند.

random.randint(a, b)

یک عدد صحیح تصادفی بین a و b را برمی‌گرداند.

random.randrange(start, stop, step)

یک عدد صحیح تصادفی از محدوده عدد start تا stop، به استثنای خود عدد stop، برمی‌گرداند. پارامتر step اختیاری است و افزایش بین مقادیر را مشخص می کند.

random.choice(sequence)

یک عضو تصادفی را از یک دنباله غیر خالی، مانند لیست، تاپل، یا رشته برمی گرداند.

random.sample(sequence, k)

فهرستی از k عضو منحصر به فرد را که به طور تصادفی از دنباله sequence انتخاب شده اند، برمی گرداند.

random.shuffle(sequence)

عناصر دنباله را در جای خود به هم می‌ریزد و دنباله اصلی را تغییر می‌دهد.

برای استفاده از هر یک از توابع بالا می توانید ماژول random را با استفاده از import random در ابتدای کد خود وارد کنید. به عنوان مثال، برای تولید یک عدد صحیح تصادفی بین 1 تا 10، می توانید از قطعه کد زیر استفاده کنید:

import random
num = random.randint(1, 10)
print(num)